Saturday 27 May 2017

NEW YEAR,NEW ME!

Assalamualaikum and Hi Guys!

It was a longgggggggg time,saya tak bukak blog. Almost 7 months! Before that, saya nak cakap sorry sebab dah lama tak on. Terdapat beberapa faktor ;

  • I don't have laptop or computer
  • No idea
  • Nothing to publish
  • I''m so lazyyyyyyyyyyy
  • Saya sekarang bersekolah di ASRAMA PENUH.
Tu je kut....Today,I would like to tell you what is mean by NEW YEAR,NEW ME!


= NEW YEAR,NEW ME bermaksud bila dah masuk tahun 2017,macam-macam dah berubah dalam diri saya seperti....
  • Saya bukan lagi kategori kanak- kanak (hmmmm so saddddd)
  • New school
  • New life
  • New friends
  • New teacher
  • New responsibility
  • Dan macam macam lagi
Saya akan cerita macam mana kehidupan saya sampai bulan Mei ni.. SO,let's get start it!

PENGALAMAN AWAL TAHUN

Waktu awal tahun,saya dah set mind nak sekolah dekat satu sekolah menengah yang bernama SMK Kidurong. Sekolah tu saya dari dulu nak masuk sampai (tahun berapa tak ingat) saya dah hafal lagu sekolah tu ( dulu kakak saya sekolah situ). Then,tiba tiba satu surat datang dan mengatakan (uii,ayattt)saya ditawarkan ke SMK Agama MIRI. Saya macam tertarik. Ini disebabkan,saya jugak mempunyai minat nak sekolah asrama. Jadi,saya terima tawaran tu.Dahlah LAST MINUTE.Jadi,1 Januari kami sekeluarga (except sorang kakak saya sebab dia kat sbp)berangkat dari BTU ke MYY. Dah sampai tu, saya belilah barang sikit yang saya tak sempat beli dkat BTU. Keesokannya,saya pun pergilah SMKAMI (nama manja sekolah tu) dan berdaftar.Tak payah kut nak cerita macam mana saya daftar.

PENGALAMAN DI SMKAMI

3 Januari 2017,hari pertama saya bersekolah di SMKAMI.Saya sangat nervous sebab situasi baru.Kebanyakan orang,dia akan nervous bila dia dekat sesuatu tempat yang baru. Oh! lupak pulak.Malam 2 Jan,,kami ada perjumpaan bilik,dalam bilik saya tu,ada dua kakak form 4 yang dipanggil Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) atau kami panggil mereka MPP Bilik.MPP tu sebenarnya satu lembaga pengawas yang besar dan dibahagi kepada dua iaitu Jemaah Pemimpin Pelajar (JPP) dan Badan Dakwah dan Rohani (BADAR). Tapi,MPP Bilik saya tu dua dua JPP. Back to the topic,malam tu kami memperkenalkan diri.After memperkenalkan diri,kami pun mencari ketua bilik.Saya tak kesah pun sapa ketua bilik dia,yang penting pandai jaga biliklah. Mula mula mereka tanya sapa nak jadi volunteer,saya memang taklah. Saya lebih suka kalau orang pilih daripada diundi atau volunteer. Last-last saya  jugak yang kena. Terima jelah hahahhah. I taught kami akan dapat Penolong dia,tapi...ada sorang budak ni..adoh,buat pening kepala toi lah. Dia pergi sibuk nak tangkap kupu kupu.Macamlah kupu kupu tu kacau dia. Ish3 dahtu,tak jumpalah.So,saya fikir malam esok kut
Pagi tu,kami bangun awal.SANGAT AWAL. Taklah awal sangat,macam pukul 3:30 camtu. Then,siap punya siap,pukul 5 turun pergi surau. Sekolah ni lain sikit. Lepas tu,terus pergi dewan makan. Tak boleh dah pergi asrama. Dah settle semua,kami pun bergerak ke DEWAN AL -KHAWARIZMI. Lepas tu,orentasi. Habis orentasi, pembelajaran bermula. Sedar tak sedar, dah 2 bulan saya kat sana.  THENNN,ada time tu saya stress gila  sampai saya nak balik rumah sangat sangat. Dahlah waktu tu,saya batuk kuat lepas tu,nak jaga bilik lagi,kelas lagi (saya jadi penolong ketua kelas). Bila  saya dapat balik tu,memang happy gila. Cuti punya cuti,balik sekolah dah. Bila nak balik tu,mak saya cakap dia dapat email daripada MARA mengatakan bahawa saya ditawarkan ke MRSM MUKAH. (second intec daaaa) Saya memang nak pergi,tapi tengok saya dah dah belanja banyak waktu dekat SMKAMI tu...saya fikir panjanglah.Mak saya tanya nak pergi tak,nanti nenek saya sponsor. Saya dengan  terkejut plus happy gila macam nak cakap dengan nenek saya "I LOVE YOU GRANDMA!" . Tapi saya still fikir,new friends? New place? New responsibility? Hmmm. Tapi saya terima jugak. And pergilah ke MRSM MUKAH. Cerite waktu pindah tu,takyah cakap la. Sedih sangat sangat. Sebenarnya,saya taklah rindu sangat dengan mereka. Sebab,duduk dekat MRSM best lagi.

PENGALAMAN DI MRSM MUKAH

6 MAC 2017, pukul 8:00 pagi,saya menjejak kaki buat kali pertama di MRSM MUKAH. Kaki waktu tu takyah cakaplah. Mana tak nya,dengan keputusan yang cukup cukup mkn je,tapi dapat sekolah yg baik camni (syukurrr). Saya masuk tu mereka waktu tu MINGGU AKTIVITI SEM 1. Jadi,saya start sekolah petanglah.Tapi yang best,first week tak belajar. Sapa tak happy? Waktu tu memang janggal lh.Mana taknya,sapa sapa pun tak kenal. Nasiblah ada dua orang kawan dari SMKAMI kat situ. Bla bla bla Habislah mingguu aktiviti. Then,hari Sabtu tu kami prep. Saya punyalah fikir " adoh,camna lah bentuk kelas,camnalah perangai budak kelas ni".Fikir punya fikir,sampai jugak kelas. Dah sampai tu,camtu jelh. Kelas tu mcm kelas biasa. Sebenarnya,saya dh jumpa some of them sbb sama HOMEROOM. Waktu saya sampai tu,ada sorang laki ni dia tegur "welcome to 1 Nilam". saya waktu tu macam wowww. Baiknya. And i THOUGHT he is the president but he is not! tapi still selamba. Bila saya dah dapat tempat tu. Ada sorang budak perempuan yg bagi saya comel. dia cakap "hi,nama saya eda". and bla bla bla bla bla bla bla. sedar sedar dah bulan 5.Lepas saya masuk tu,ada budak baru. Dalam 7 orang. Ada yang baru masuk bulan ni.


Saya rasa saya dah banyak bercakap.Thanks for reading.Selamat Berpuasa ye ^-^



Sincerely,
KhairinaZahari

  

1 comment:

  1. hi. jom la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete